Březen je měsícem knihy, byli jsme osloveni školkou v Karlické, zda bychom jim v jeho rámci nepřišli něco přečíst. Bohužel bylo před přijímačkami, knihy na rozdíl od zkoušek mohly počkat. Žáci 9. C se rozdělili do skupinek, role čtenářů ujali s velkým nasazením. Sami si vybírali knihy, připravovali si čtení a vymýšleli aktivity, které se měly vztahovat k jejich přečtenému.
1.




Kniha Pady je o tom, jaké to je být jiný a jak někoho takového vidíme. Během čtení se všichni spolu nad příběhem zamýšleli a diskutovali o něm. Po dočtení knihy si zahráli hru na medvědy a lupiče, což malé děti moc bavilo. Potom si každý namaloval obrázek podle toho, co ho v knížce nevíce zaujalo. Za realizaci děkuji Míše, Terce, Jendovi a Lukášovi.
2.




Příběh této publikace krásně ukazoval, jak zvířátka spolupracovala a pomáhala si, aby dosáhla svého cíle a pomohla kamarádovi. Předškoláci si pak zahráli mrazíka, hra se sice neobešla bez drobných pádů, ale vše nakonec dopadlo na výbornou. Díky patří Oliverovi, Lukášovi a Hynkovi.
3. 

Samostatnou skupinku tvořil Vilém, jenž z vybrané knihy Kuky se vrací vybral kousek o tom, jak se Kuky dostal na smetiště. Vilém s sebou vzal i plyšáka Kukyho, schoval ho a děti jej musely hledat. I Vilémovi patří díky za jím připravený program.
4.



Z knihy Dědečku ještě vyprávěj byl vybrán příběh, který dětem ukazuje, že v pohádkách má zvítězit dobro nad zlem, k tomu děvčata připojila večerníčkové pexeso a za odměnu rozdávala balónky. Zároveň si děti ve stejném příběhu připomněly, že silnice není hřiště. Poděkování za výběr knihy a zpracování následných aktivit patří Káje, Bee a Aničce.
5.




Tato skupinka si připravila ukázku z oblíbené knihy Zlobilky o holčičce, jež si vymyslela, že když budou tatínek s maminkou po ní chtít nějakou práci, řekne, že se moc bojí, že ji něco kousne. Vymýšlela si tak dlouho, až ji opravdu snědla velká šála. Po příběhu si zahráli hru s šálou, na babu i na schovku a pak se i vymalovávaly šály, které holky pro děti předem připravily. Za přípravu a skvěle odvedenou práci si zaslouží dík Barča, Zuzka, Terka a Eva.
6.






Tato kniha dětem přibližuje netradiční koníček – včelaření. Děvčata projevila skutečně velké nadšení, vytiskla, vybarvila, zatavila květiny a včelí plástve. Děti po čtení nafasovaly brčka, na které musely přicucnout včelí plástev a donést ji do domečku – do kytičky. Poté došlo na tematickou píseň, k níž deváťandy vymyslely taneček, který všechny děti hravě zvládly. Obří díky patří sehranému triu – Viki, Ádě a Stele.
Děkujeme moc paní ředitelce i všem paním učitelkám, že nám návštěvu umožnily, doufáme, že si vzájemnou interakci užily stejně jako my a děti.
Tato návštěva nebyla totiž jen o čtení. Byla o sdílení, empatii a vzájemném obohacení. Deváťáci si vyzkoušeli, jaké to je být vzorem a průvodcem, jak těžké je něco připravit, jak si poradit, když něco neběží podle plánu, jak zaujmout někdy i lehce neposednou skupinku malých dětí.
Ještě jednou děkuji všem zapojeným žákům za jejich čas, ochotu a laskavý přístup. Ukázali jste, že i malý počin může mít velký dopad – a že kniha dokáže spojit generace.
M.D.