Jméno | Třída | Třídní učitel |
Adamčíková Luisa Mgr. |
7.D B18 |
Rychlíková Jitka B24k |
Čížková Sofie |
5.D K01 |
Smažíková Alena K02k |
Dušková Zuzana Ing. |
7.C C23 |
Zálešáková Marie C23k |
Holubář Patrik |
5.A C13 |
Sedlářová Tereza C12k |
Horshkova Alina |
1.B A14 |
Kuželová Iva A15k |
Johnson Sofie |
4.C K15 |
Radová Iveta K14k |
Karpíšková Štěpánka |
2.E A03 |
Nacházelová Daniela A05k |
Knetlová Dagmar |
6.D C15 |
Jiráková Hana B10k |
Kramolišová Monika |
9.C B02 |
Svoboda Luděk B08k |
Nováková Markéta |
3.E D11 |
Šímová Kateřina D14k |
Pechová Marie | K21 |
Paterová Radka K23k |
Poláková Hana Bican Bc. |
7.B C26 |
Dvořáková Jarmila C22k |
Shturmak Oksana |
1.C K12 |
Mlčochová Daniela K14k |
Svrčková Alena Mgr. |
4.E D12 |
Kutílková V. D14k |
Teke Taťána |
9.B B19 |
Konrádová Lenka B17k |
Tobková Eva Bc. |
5.B B06 |
Strnadová Lenka C24k |
Vernerová Anežka Bc. |
3.A B22 |
Augustínová Marina B24k |
Vyštajnová Iveta |
2.C K22 |
Kopecká Hana K14k |
Zálešáková Jarmila |
2.B A02 |
Novotná Tereza A05k |
Zejdová Zuzana Mgr. |
4.D C32 |
Havlíčková Lucie C35k |
Zeman Anna Mgr.
|
8.A B01 8.C C21 |
Jánoška Tomáš C24k Drhová Markéta C22k |
Kužela Filip |
4.A C34 |
Blaženínová Hana C35k |
Kdo jsou asistenti pedagoga a co na černošické škole dělají?
V současné době na naší základní škole působí 23 asistentů pedagoga. Asistenti pracují ve třídách jak na prvním, tak na druhém stupni. Vzhledem k tomu, že asistenti pracují ve většině tříd naší školy a tráví tedy s dětmi mnoho času, a to někteří i na obědech, v družině, či na odpoledních aktivitách, bychom Vám rádi přiblížili, čím přesně se asistenti zabývají, co asistenti na naší škole dělají.
Asistent pedagoga je pedagogický pracovník, zaměstnanec školy. Náplň jeho práce vychází ze školského zákona a zákona o pedagogických pracovnících. Jedná se zejména o spolupráci s učitelem na výuce (nejen) u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, pomoc při komunikaci mezi učiteli a žáky a při komunikaci mezi učiteli a zákonnými zástupci žáků a individuální i skupinovou podporu žáků při přípravě na výuku. Asistent nehodnotí, ale podporuje, nenutí, ale nabízí podporu ušitou na tělo. Asistent pedagoga není osobním asistentem dítěte, jak se někdy lidé mylně domnívají. Osobního asistenta zajišťují svému dítěti rodiče. V takovém případě se jedná o sociální službu, která spadá pod Ministerstvo práce a sociálních věcí. Práce asistenta je hrazena rodiči (z příspěvků na péči).
Náplň práce asistenta pedagoga je následující:
1) PŘÍPRAVA VÝUKY
Po dohodě s učitelem pomáhá s přípravou a plánováním výuky – asistent se při plánování a přípravě zaměřuje na potřeby konkrétních dětí, může pomoci s úpravou vzdělávacích cílů pro děti/žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, či pro žáky nadané, dále pak pro žáky s odlišným mateřským jazykem (OMJ), žáky zasažené traumatem, v těžké životní situaci; s ohledem na kompetence, kterých se snažíme dosáhnout (cíle hodiny) pak po domluvě s učitelem připravuje podpůrné materiály
Asistent pedagoga podporuje žáky při zapojování do výuky – asistent podporuje žáky (nejen s SVP nebo OMJ) při zvládání úkolů, přeformulovává či zjednodušuje zadání, sleduje zapojení všech dětí do výuky a v případě potřeby zasahuje. Je nutné mít na paměti, že cílem práce asistenta pedagoga je co největší možná samostatnost žáka a nevykonává za něj tedy ty činnosti, které je žák schopen zvládat sám (nebo je žádoucí, aby je sám zvládal). V žádném případě AP neplní školní výstupy za žáky.
2) PRÁCE V MENŠÍ SKUPINĚ
Na základě pokynů pedagoga pracuje se skupinou žáků nebo individuálně (ve třídě i mimo třídu) – někdy se hodí, aby asistent pracoval s konkrétním žákem nebo skupinou žáků odděleně od zbytku třídy. Může se jednat o práci na stejném nebo jiném tématu, nemusí se jednat pouze o žáky s SVP nebo OMJ, ale i žáky mimořádně nadané, dlouhodobě nemocné či z různých důvodů nemotivované…. Tato možnost se využívá spíše výjimečně a zejména, pokud je to účelné pro následné zapojení do výuky s celou třídou.
3) PRÁCE S TŘÍDOU
Pracuje s celou třídou – ve chvíli, kdy učitel věnuje pozornost konkrétním dětem, které potřebují jeho zvýšenou podporu, může asistent vést výuku, nebo se věnovat zbytku třídy (kontroluje splnění úkolů, zadává úkoly, čte apod.).
4) PŘÍPRAVA NA VÝUKU
Pomáhá žákům v přípravě na výuku – asistent po dohodě s pedagogem pomáhá žákům s přípravou na vyučovací jednotku, může také pomoci žákům se zápisem z hodin, zaznamenáním si domácích úkolů a povinností dle pokynu vyučujícího. Dále asistent může pomoci žákům např. se zvládáním domácích úkolů. Tuto podporu předem s rodiči dohodne tak, aby nepřejímal jejich roli. I zde platí, že podpora asistenta by měla vést k samostatnosti dítěte (rodiny).
5) PLÁNOVÁNÍ
Zapojuje se do tvorby, realizace a revize plánů pedagogické podpory a individuálních vzdělávacích plánů – asistent může učiteli pomoci s formulací cílů (žáka dobře zná) i s tvorbou napsáním plánu. Zapojuje se také při hledání a využívání nových a inovativních metod vedoucích k získání komplexních a žádoucích kompetencích, ke kterým se škola zavázala v rámci RVP.
6) KOMINUIKACE s RODINOU A KOMUNITOU
Pomoc při komunikaci s rodinou – dobře nastavená, vstřícná a oboustranně otevřená komunikace s rodinou žáka je vždy naší snahou na prvním místě. Asistenti pedagoga se po domluvě s učiteli účastní vybraných konzultačních hodin/tripartit.
7) DRUHÉ OČI UČITELE
Zapojuje se do evaluace výuky a hodnocení žáka – přítomnost druhého pedagogického pracovníka může pomoci při ověřování a rozvoji aktivit vhodných pro konkrétní žáky a třídu. Zpětná vazba od asistenta je velice cenná. Zároveň může asistent pomoci při hodnocení pokroků žáka. Při evaluaci můžeme zaměřovat pozornost i na učební strategie, které žák používá při různých příležitostech, a ty, které naopak může více rozvíjet. Asistent, který je přítomen většinu času ve třídě, má větší šanci vypozorovat, pokud se ve třídě něco děje, zachytit změny v chování dětí a může na to upozornit učitele. Společně pak mohou včas a účinně na tyto situace reagovat.
V některých případech může spolupráce učitele a asistenta v některých rysech připomínat tandemovou výuku.
8) TŘÍDNÍ KOLEKTIV a KLIMA TŘÍDY
Asistent pedagoga je nedílnou a přirozenou součástí třídního kolektivu – stává se tak spolutvůrcem, hybatelem a mediátorem živého a dynamického organismu, kterým třídní kolektiv bezesporu je. Pokud vznikne mezi dětmi a asistentem vztah, ve kterém je oboustranná důvěra, může být právě asistent tou osobou, které se děti svěří, a to jak se svými starostmi, tak i radostmi. Naším prvořadým úkolem by mělo být zajistit bezpečné a tvůrčí prostředí (wellbeing), kde by každý žák mohl rozvíjet své silné stránky a učit se ve výchovně vzdělávacím procesu rozumět a respektovat emoce a potřeby lidí žijících s ním na určitém předem daném a vymezeném prostoru. Často se stává styčnou osobou mezi dětmi a učitelem, zejména na druhém stupni, kde se učitelé na jednotlivé hodiny střídají. Asistent je dětem k dispozici tedy jak v hodinách, tak o přestávkách a volném čase. Svou přítomností může aktivně přispívat k vytváření pozitivního klimatu ve třídě.
9) MULTIDISCIPLINÁRNÍ TÝM
Spolupracuje s dalšími kolegy – školním psychologem, speciálními pedagogy, metodikem prevence, Pedagogicko–psychologickou poradnou, Střediskem výchovné péče, dalšími pedagogy atp., a to tak, aby péče o žáky byla co nejvíce komplexní a efektivní. Samozřejmostí je spolupráce s rodinou žáka popsaná výše.
Vypracovala Anežka Vernerová a Eva Tobková
Zdroje: https://archiv-nuv.npi.cz/t/jaka-je-napln-prace-asistenta-pedagoga.html, https://www.asistentpedagoga.cz/asistent-pedagoga/napln-prace, https://zapojmevsechny.cz/clanek/napln-prace-asistenta-pedagoga-a-jeho-spoluprace-s-ucitelem-a-rodici-2, https://inkluzivniskola.cz/napln-prace-asistenta-pedagoga, http://www.novaskolaops.cz/kdo-je-asistent-pedagoga