
💌 Milí páťáci,
po týdnech skupinové práce se naše třída opět promění – lavice se vrací na svá místa a s nimi i chvíle, kdy každý z vás bude mít prostor ponořit se do práce sám za sebe. Ale nebojte, i tak budeme sdílet, povídat si a učit se jeden od druhého. Čeká nás další týden plný objevů, otázek a možná i malých překvapení.
Tentokrát se vydáme do doby Josefa II., poznáme krásu klasicismu a otevřeme dveře do Národního obrození – období, kdy se Češi začali znovu ozývat, psát, tvořit a snít o svobodě.
A protože se kolem nás mluví o volbách, zkusíme si i my, co to znamená mít hlas, názor a možnost rozhodovat.
📚 Co nás čeká v jednotlivých předmětech:
📝 Český jazyk
- Slovotvorba: kořen, předpony, přípony – pokračování
- Pravopis: vyjmenovaná slova, koncovky podstatných jmen, shoda podmětu s přísudkem
- Ve čtvrtek nás čeká diktát a písemná práce – zopakujeme si vše, co jsme se v září naučili
- Spící město – pokračujeme ve čtení nahlas, přímá řeč a porozumění textu
- tvůrčí psaní – zážitky z výletů a projektového vyučování do třídního časopisu / první kapitoly vlastní knihy (úvodní stranu máme hotovou)
➗ Matematika
- Zlomky: jak zapsat část z celku, čtení a zápis, slovní úlohy
- převody jednotek délky
- středa desetiminutovka na zlomky – slovní úloha + výpočet části z celku, zapsat zlomek, smíšené číslo
- Geometrie v pátek – obvod a rýsování podle zadání
🗺️ Vlastivěda
- Jak to všechno začalo?
- Proč je důležité mít vlastní jazyk?
- Co znamená být národem?
- Seznámíme se s prvními obrozenci a jejich odvahou mluvit a psát česky
🇬🇧 Angličtina
- Spelling – trénujeme správné psaní slov
- Slovní zásoba: měsíce, dny v týdnu, číslovky
- Gramatika:
- Přítomný čas prostý (I play, you like, she reads)
- Přítomný čas průběhový (I am playing, you are reading)
- Základy minulého času (I played, she watched)
- téma týdne: Kids all over the world
🎨 Výtvarná výchova
- Podzimní nálady – barvy, listy, mlhy a světla
- Ilustrace k příběhům z Národního obrození
🎶 Hudební výchova
- Klasicismus v hudbě – poslech Mozarta a Haydna
- Písně, které zněly v době, kdy se Češi znovu učili milovat svůj jazyk
- zpěv za doprovodu kytary a klavíru
🗳️ Etická výchova: Volby a my
- Co jsou to volby? Kdo rozhoduje?
- Proč je důležité mít možnost volby?
- Jak souvisí volby s Národním obrozením?
- Třídní volba: hlas = světlo
🗳️ Třídní volby: Jak chceme sedět, abychom se dobře učili
Tento týden si vyzkoušíme, jaké to je rozhodovat společně. Každý z vás bude mít možnost hlasovat o tom, jak chceme mít uspořádané lavice ve třídě.
📋 Možnosti uspořádání:
- Skupiny (4–6 dětí u sebe)
- Dvojice (tradiční lavice po dvou)
- Kruh (diskusní uspořádání)
🗳️ Jak budeme volit?
- Každý má jeden hlas
- Výsledek budeme respektovat
- Zvolenou variantu si vyzkoušíme na týden/ možná je postupně vyzkoušíme všechny 🙂
💬 „Stejně jako máme různé oblíbené barvy, máme i různé potřeby. Společně hledáme cestu, která bude dobrá pro všechny.“
🌟 Na závěr…
Těším se na vaše nápady, otázky, obrázky i hlasování.
Ať je tento týden plný podzimních barev, nových objevů a radosti z toho, že se učíme společně – i každý sám za sebe.
Vaše paní učitelka Lucie
📜 Citát týdne
„Kdo nezná řeč svého národa, je jako strom bez kořenů.“
— Lidová moudrost, často citovaná v době obrození