Dnes děti od paní učitelky dostaly dárek v podobě zážitku. Společně se vydaly do světa kamenů, kamínků čí šutýrků, jak jim říkají jejich milovníci. Jelikož jsme ve škole, budeme je nazývat správně.
Tedy- vydaly se do světa minerálů- nerostů.
Dopravního prostředku nevyužily. Postačila třída, paní učitelka a… překvapení.
Povídali jsme si o nerostech (minerálech) i horninách, o těch však jen okrajově, aby bylo jasno, co je nerost a co hornina.
Společně jsme si připomněli znaky živých organismů a ujistily se, že nerosty opravdu patří do neživé přírody, přestože krystaly rostou.
Pověděli jsme si, co můžeme na nerostech sledovat- barvu, lesk, propustnost světla. Zmínili jsme se o stupnici tvrdosti a v penálech našli nerost tvrdosti 1.
Ukázali jsme si variabilitu nerostů.
Děti viděly nerosty v podobě surové i opracované, krásné pravidelné krystaly i nerosty bez vytvořených krystalových struktur.
Vyslechly si příběhy a báje, které se váží k některým nerostům.
Víte, kdo byla Ametysta a Bakhus, jaký kámen používali Egypťané pro usnadnění přechodu do říše stínů, který nerost byl označován jak produkt hněvu bohů, v co se proměnily vlasy bájné Medusy, jak vypadá delfíní kámen? Ti, kdo dnes pozorně poslouchali, to již vědí.
Ve druhé části děti čekalo překvapení, které tušily pod plachtami v přední části učebny a kvůli němuž musely být mimo třídu během velké přestávky.
Po odhalení se z několika míst ozvalo : jů, jéééé.
Děti byly poučeny, jak se mají k nerostům chovat. Vše, co měly před sebou, pochází ze soukromé sbírky.
Na nerosty se mohly nejen dívat, ale i sahat, až na několik vyjímek, které byly jen ke koukání.
Mohly vstoupit do světa minerálů. Měly před sebou miliony let.
Koho „šutýrky“ omrzely, ten si prohlížel či studoval v knihách o těchto svědcích minulosti, které paní učitelka také přinesla. Někteří měli knihy své.
Co viděly? Na co mohly vzít do ruky?
Jaspisy, kalcity , křišťál, růženín, citrín, záhnědu, ametyst, girasol, limonit, selenit, fluority, zkamenělá dřeva (araukarit), aragonity, acháty, sádrovce, pouštní růže, halit, magnezit, tyrkenit, septárie, celestin, sodalit, statuskit, azurit, šatukit, fuchsit, malachit, amazonit, prasem, lapis, chalcedon, tygří oko, rodonit, smaragd v matečné hornině, jantar (20mil let), karneol, skarn, klinochor, eudialit, hematit, klinochor, křemen, avanturín
Při prohlídce byla paní učitelka dětem k dispozici a mohly se ptát na to, co je zajímalo.
Pak jsme si krátkým testíkem ověřili, jak jsme vnímali. Součástí byla i malá hádanka- samozřejmě že minerálová.
Každý dostal malý kamínek pro štěstí. Nejúspěšnější řešitelé si vybírali kamínek před těmi méně úspěšnými.
Po celou dobu děti napjatě poslouchaly. Velmi pěkně spolupracovali.
Na výletě v kamenném světě byly děti ze 4.B a 4.D, průvodkyní jim byla M. Václavková.
Děkuji za spolupráci p.uč Lehnertové.
Po vyučování se na kamínky podívaly i děti z tučňáků a želviček.
20.12. M. Václavková