Paní učitelka Martina Václavková nám věnovala svou volnou hodinu a přišla nám vyprávět o kamenech v dávných civilizacích. Má doma svou velkou sbírku těchto kamenů. Bylo to velmi zajímavé. Sdílenou hodinu jsem si užila jak já, tak mé děti.
Povídali jsme si o kamenech, k čemu mohou lidem sloužit, jaký význam mohly mít v dávných civilizacích. Děti předkládaly zajímavé nápady, společně jsme na toto téma vytvořili myšlenkovou mapu.
Definovali jsme, čím se surovina, věc stává vzácnou, co k její vzácnosti přispívá. Děti se dozvěděly, čemu říkáme drahokam a polodrahokam.
S malou nápovědou děti přišly na to, co je, byla civilizace a které řadíme mezi ty velké ze starověku.
Věnovali jsme se drahým kamenům a jejich roli, úloze, využití ve starověkých kulturách – především Egyptě, Římě, Řecku, Mezopotámii, Číně a zavítali jsme i k Aztékům. Povídali jsme si o faraonech, mumiích, lékařství, bojovnících, magii i rituálech.
Děti se seznámily s některými kameny, které v těchto kulturách byly oblíbené. Vyslechly si legendy i skutečné doložené využití vybraných kamenů.
Ukázky si prohlédly a mohly se s nimi seznámit na „vlastní ruce“.
Na závěr měly malou poznávačku, přiřazovaly názvy, zkoušely, co si zapamatovaly.
Děti velmi pěkně spolupracovaly.
Pokud máte chuť, můžete si i vy vyzkoušet, zda znáte kameny z fotografii.
Názvy nerostů nejsou v textu záměrně uvedeny, abychom čtenářům nevzali možnost zkusit si je poznat. 🙂
Řešení naleznete pod obrázky.
řešení: na fotografiích vidíte: malachit, nefrit, surový smaragd, obsidián, hematit, lapis lazuri, tyrkys, karneol, tygří oko, ametyst