Týdenní plán: 6. – 10. října 2025

💌 Milí páťáci,

po týdnech skupinové práce se naše třída opět promění – lavice se vrací na svá místa a s nimi i chvíle, kdy každý z vás bude mít prostor ponořit se do práce sám za sebe. Ale nebojte, i tak budeme sdílet, povídat si a učit se jeden od druhého. Čeká nás další týden plný objevů, otázek a možná i malých překvapení.

Tentokrát se vydáme do doby Josefa II., poznáme krásu klasicismu a otevřeme dveře do Národního obrození – období, kdy se Češi začali znovu ozývat, psát, tvořit a snít o svobodě.

A protože se kolem nás mluví o volbách, zkusíme si i my, co to znamená mít hlas, názor a možnost rozhodovat.


📚 Co nás čeká v jednotlivých předmětech:

📝 Český jazyk

  • Slovotvorba: kořen, předpony, přípony – pokračování
  • Pravopis: vyjmenovaná slova, koncovky podstatných jmen, shoda podmětu s přísudkem
  • Ve čtvrtek nás čeká diktát a písemná práce – zopakujeme si vše, co jsme se v září naučili
  • Spící město – pokračujeme ve čtení nahlas, přímá řeč a porozumění textu
  • tvůrčí psaní – zážitky z výletů a projektového vyučování do třídního časopisu / první kapitoly vlastní knihy (úvodní stranu máme hotovou)

➗ Matematika

  • Zlomky: jak zapsat část z celku, čtení a zápis, slovní úlohy
  • převody jednotek délky
  • středa desetiminutovka na zlomky – slovní úloha + výpočet části z celku, zapsat zlomek, smíšené číslo
  • Geometrie v pátek – obvod a rýsování podle zadání

🗺️ Vlastivěda

  • Jak to všechno začalo?
  • Proč je důležité mít vlastní jazyk?
  • Co znamená být národem?
  • Seznámíme se s prvními obrozenci a jejich odvahou mluvit a psát česky

🇬🇧 Angličtina

  • Spelling – trénujeme správné psaní slov
  • Slovní zásoba: měsíce, dny v týdnu, číslovky
  • Gramatika:
    • Přítomný čas prostý (I play, you like, she reads)
    • Přítomný čas průběhový (I am playing, you are reading)
    • Základy minulého času (I played, she watched)
  • téma týdne: Kids all over the world

🎨 Výtvarná výchova

  • Podzimní nálady – barvy, listy, mlhy a světla
  • Ilustrace k příběhům z Národního obrození

🎶 Hudební výchova

  • Klasicismus v hudbě – poslech Mozarta a Haydna
  • Písně, které zněly v době, kdy se Češi znovu učili milovat svůj jazyk
  • zpěv za doprovodu kytary a klavíru

🗳️ Etická výchova: Volby a my

  • Co jsou to volby? Kdo rozhoduje?
  • Proč je důležité mít možnost volby?
  • Jak souvisí volby s Národním obrozením?
  • Třídní volba: hlas = světlo

🗳️ Třídní volby: Jak chceme sedět, abychom se dobře učili

Tento týden si vyzkoušíme, jaké to je rozhodovat společně. Každý z vás bude mít možnost hlasovat o tom, jak chceme mít uspořádané lavice ve třídě.

📋 Možnosti uspořádání:

  1. Skupiny (4–6 dětí u sebe)
  2. Dvojice (tradiční lavice po dvou)
  3. Kruh (diskusní uspořádání)

🗳️ Jak budeme volit?

  • Každý má jeden hlas
  • Výsledek budeme respektovat
  • Zvolenou variantu si vyzkoušíme na týden/ možná je postupně vyzkoušíme všechny 🙂

💬 „Stejně jako máme různé oblíbené barvy, máme i různé potřeby. Společně hledáme cestu, která bude dobrá pro všechny.“

🌟 Na závěr…

Těším se na vaše nápady, otázky, obrázky i hlasování.
Ať je tento týden plný podzimních barev, nových objevů a radosti z toho, že se učíme společně – i každý sám za sebe.

Vaše paní učitelka Lucie

📜 Citát týdne

„Kdo nezná řeč svého národa, je jako strom bez kořenů.“
— Lidová moudrost, často citovaná v době obrození

05.10.2025